Rakan Blogger

Selasa, 12 Februari 2013

Hobi Lama Yang Masih Bertahan

Baru aku perasan, rupanya ada satu hobi dari zaman kanak-kanak sekolah rendah, hinggalah kini masih lagi aku lakukan. Apa dia ??? Makan ?? Owhhhh tidak, hobi ke tu, keperluan untuk hidup kan. Tapi bab nak makan sedap-sedap atau makanan tertentu seperti sushi ke, seafood atau lamb chop, haaaa ! Yang tu hobi terkini aku.

Meratah kerang. Ini pun salah satu hobi dari kecik juga, tapi sekarang dah kurangkan, high kolesterol maaa. 

Shopping pun bukan, yer lah masa kecik-kecik dulu mana la ada duit nak shopping. Takat shopping gula-gula boleh la. Kumpul setem.....Errrmmm, hobi yang ni dah lama berkubur, sejak buku setem ku dimakan anai-anai yang hampeh !!!

Bukan takat buku setem, habis sijil-sijil aku pun dimamah anai-anai, termasuklah sijil SPM yang diukir bagaikan tanduk rusa!! Hinggakan pegawai di Jabatan Pendidikan terkekeh-kekeh gelak tengok sijil tu masa nak ambil MUET dulu. Huhu.

Ok, nak tahu apa hobi yang hebat sangat tu ehhh, begitu lama bertahan nehh, hehe. Bukan hebat sangat pun, jeng jeng jeng, baca akhbar Mingguan Malaysia jer pun. Itu pun seminggu sekali jer, nama pun akhbar mingguan.


Herannya akhbar-akhbar yang lain aku tak minat baca, utusan ke (walaupun keluaran syarikat yang sama), Harian Metro ke, mahupun Berita Harian. Mesti nak MM jugak. Setiap hari ahad mesti aku cari walaupun dah lewat malam. Kalau tak dapat baca, kira tak lengkaplah life aku minggu tu.

Ada 4 segmen semuanya, segmen yang aku suka dah tentu Pancaindera yang ada 28 muka surat. Semuanya penuh dengan cerita dunia artis saja, hehe. Lepas tu aku jengok-jengok pula segmen Pancawarna dan Pancasihat yang juga 28 muka surat. Dalam segmen ni aku suka baca ruangan koleksi, citra wanita, destinasi, kesihatan dan macam-macam lagilah yang menarik untuk ditelaah.

Tiga segmen ni yang aku belek-belek dulu

Dah selesai belek-belek tiga segmen tu, baru aku selak-selak segmen berita yang saiz A3 tu. Berita dalam negeri, luar negara, rencana dan sukan ada kat sini. Biasanya aku tak baca semua pun, baca yang minat saja, lain-lain tu main baca tajuk saja lerr.


Aku tahu adik-adik generasi sekarang dan yang sebaya aku pun dah sangat kurang baca surat khabar. Semua main google dan online jer kan. Memang ada Utusan Online tapi tak syok la baca. Lagipun tak selengkap yang bercetak. Ada-ada jer artikel yang sengaja tak di upload kat situ. Tu mesti sebab nak suruh orang beli hardcopy juga. Ok lah tu RM2 jer harganya, dan seminggu sekali jer aku beli.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan